Sakrálna čakra

chakra02.gif 

Sakrálna čakra sa nachádza v oblasti asi 4 cm pod pupkom, ktorú Číňania nazývajú tan-tien. Nachádza sa bližšie pri chrbtici.

Indické meno: Swadhisthana (=”vlastné obydlie/základ”)

Zodpovedá za: mystika, emócie, sexualita, intimita.

Farba: oranžová.

Element: voda

Časti tela: vaječníky, maternica, fallopian, panva, panevná chrbtica, genitálie, ľadviny, močový mechúr, hrubé črevo.

Planéta: Neptún

Vibrácia: D (re)

Bídža: Vam

Sakrálna čakra nie je o ovplyvňovaní vonkajšieho sveta, ale našich reakcií naň. Jej elementom je voda; voda tečie, hýbe sa a mení sa a zdravá sakrálna čakra nám umožňuje to isté. Zodpovedá za sexualitu, sebahodnotu, spája nás s inými cez city, priania, pocity a pohyb. Na fyzickej rovine nás spája s emocionálnym telom a zodpovedá za našu emocionálnu identitu a sebauspokojenie, umožňuje emocionálne a senzuálne pohyby v našom živote. Uchováva naše vnútorné dieťa, pamätá si traumy z tohto i minulých životov a zodpovedá za staré emócie a bloky. Otvára nás pre pôžitky a učí nás “plynúť s tokom veci”. V ideálnom prípade prináša nenásilnosť a gracióznosť, hlboké emócie, sexuálne naplnenie a schopnosť akceptovať zmeny.

Otvárajú ju rubín, karneol a citrín, zatvárajú ju chryzokol, číry quartz (horský krištáľ) a nefrit.

Liečenie: Všetky naše  “vodové” záležitosti majú do činenia s touto čakrou: obeh, močenie, menštruácia, orgazmus, slzy.

K nerovnováhe v tejto čakre vedie v našom maskulizovanom a akčnom svete veľa vecí:. Napríklad ľudia, ktorí vyrástli v studenom rodinnom prostredí, ktoré potláčalo emocionálne prejavy, mávajú v tejto čakre nedostatok energie. Ľudia, ktorí prešli sexuálnym zneužívaním ako deti, reagujú tiež buď znižením energie v tejto čakre, alebo naopak koncentrovaním sa výlučne na sex. K nerovnováhe vedie aj opačný rodinný extrém – koncentrácia na pôžitky a život ako jediný veľký večierok, alebo časté a silné emocionálne drámy v rodine.

Symptómy nedostatku energie zahŕňajú strach z pôžitku, neschopnosť prejaviť city, odpor voči zmenám, workoholizmus. Fyzické príznaky bývajú problémy a napätie v panvovej oblasti a sexuálne problémy. Preenergetizovaná sakrálna čakra sa prejavuje prílišnou emocionalitou, sexuálnou závislosťou alebo neschopnosťou stanoviť si medze.

Keď prestaneme vzdorovať svetu okolo nás, naša panva sa uvoľní, reproduktívne orgány sa stanú menej napútými a sme schopní vychutnať sexualitu a zmyselnosť. Na to slúžia uvoľňovacie aktivity: relaxácia s hodbou, strečové cvičenia z jógy (napr. gomukhasana) a všetky cviky, ktoré uvoľňujú panvu a boky.

cha_2.gifPodľa tantrickej tradície má  šesť bielych lístkov a v strede kosák, symbol vody. Viaže sa na prvok vody a sexuálne impulzy a sexuálnu energiu, nie však na samotné sexuálne orgány.

Šesť okvetných lístkov reprezentuje náklonnosť, nemilosrdnosť, chuť ničiť, falošná predstava/klam, opovrhnutie a podozrenie.

Indické (a čínske i kresťanské) učenie kladú vysoký dôraz na celibát – tento totiž umožňuje zbierať sexuálny energiu a odvádzať ju do mozgu (čím sa podľa čínskych učení získava nesmrteľnosť).

8 thoughts on “Sakrálna čakra

  1. je mozne vidiet svoje vnutorne dieta? ono, raz sa mi stalo – zobudila som sa a na vedlajsej posteli , tam kde spala moja kamaratka (bola v tom case dost chora) sedelo dieta… v miestnosti bolo polosero a ja som sa zlakla.. ale ona tam sedela, dokial som sa neukludnila.. a stale som sa sice bala, ale vedela som, ze mi nijak neublizi … ona vyzerala ako ja, ked som bola este mala… a bola hrozne smutna, len pozerala pred seba ani neklipkala ocami, mala priesvitnu tvar a cela bola akoby dobiela a v hmle a potom… velmi , velmi pomaly ku mne otocila hlavu a pozrela sa mi do oci .. nie nepovedala nic, ale akoby povedala a ja som to viac citila ako pocula.. mozem uz ist? …neodpovedala som jej a ona sa rozplynula… bala som sa, ze kamaratka umrie, alebo co.. ale naopak.. vyzdravela sa…

    Páči sa mi

  2. Kristtine,

    neviem presne povedať, čo ste videli. Nemuselo to byť vaše vnútorné dieťa. Možností je viac:

    1. Správa od podvedomia. Keď nám podvedomie chce poslať správu, keďže nemá slová, vyberie si z našich spomienok obraz, ktorý nám pravdepodobne pripomenie to, čo nám podvedomie chce povedať. Mohlo to byť niečo, čo sa vám snívalo. Mohlo to byť upozornenie, že ste predtým mali s kamarátkou nejaký spor a teraz, keď je ona chorá, bolo by načase upustiť od zazlievania alebo pocitu ukrivdenosti alebo viny (= smutné dieťa), lebo to pomôže jej uzdraveniu.

    2. Mohlo ísť o zvyšok astrálneho putovania – nejakú entitu, ktorá sa na vás počas astrálnej projekcie prichytila a pred vaším náhlym zobudením nemohla odísť späť a teraz musela čakať na vaše uvoľnenie alebo nové zaspanie.

    3. Choroba kamarátky vo vás mohla vyvolať asociáciu s niečím, čo sa vám ako dieťaťu stalo, nebolo to príjemné a potrebujete to vnútorne spracovať.

    4. Mohol to byť duch.

    Mne sa zdá najpravdepodobnejšie, že ste boli konfrontovaná sama so svojím správaním, na ktoré ste neboli veľmi hrdá a ktoré bolo treba zmeniť. Ale aby človek mohol presnejšie odhadnúť, o čo išlo, potreboval by vedieť, čo sa v ten večer dialo, čo sa vám snívalo, ako v danom okamihu vyzeral váš vzťah alebo čo všetko z vášho života by to dieťa mohlo symbolizovať.

    Páči sa mi

  3. Mila Helar,

    uz dlho sa snazim pri meditacii vidiet moje totemove zvieratka a dnes sa mi to prvy krat ciastocne podarilo. Aj ked som nevidela zvieratka, ale ludi…v tretom oku som videla staru milu a laskavu pani, v srdcovej maleho hraveho chlapca, ale co ma zaskocilo, v sakralnej cakre som videla samu seba velmi placucu…tak som si hned vyhladala, co vsetko sakralna cakra ovplyvnuje a zistujem, ze to uplne sedi…mam totiz menstruacne problemy – pozastavenu menstruaciu. Este je tiez sranda, ze uz dlhsiu dobu si obliekam oranzove veci :). Tesim sa, ze som zistila, v ktorej cakre mam problem, ale teraz neviem, ako ho vyriesit. Pohovorila som si so svojim “placucim ja”, ale nic mi nepovedala…iba plakala a plakala…tak som ju objala, ale asi by to chcelo nieco viac. Nevies mi, prosim, poradit, ako ju mam dostat do harmonie?

    Páči sa mi

  4. Tinuviel,

    urobila si presne, čo bolo treba. Ak chceš, môžš posilniť sakrálnu čakru aj cvikmi z jógy.

    Cvičenie 1 (“polovičný most”): Ľahnúť si na chrbát, ruky voľne vedľa seba, nohy pokrčené v kolenách. Výdych. Potom nádych, pričom kríže zdvihneme zo zeme a ruky súčasne položíme nad hlavu. Pri výdychu chrbát postupne kladieme na zem, ruky späť k telu. Viackrát opakovať. Nakoniec niekoľko nadýchnutí zostať v tom “polovičnom moste”, pri výdychu stiahnuť svalstvo panvy, brucha a konečníka a pri nádychu svalstvo uvoľniť.

    Cvičenie 2 (“naťahujúca sa mačka”): Kľaknúť si, predkloniť sa a oprieť sa o narovnané ruky. Chrbát držať narovnaný. Potom pri výdychu pritiahnuť hlavu na hruď a pritiahnuť k nej koleno jednej nohy, pričom chrbát pokrčíme do oblúku ako mačka. Pri nádychu nohu natiahnuť dozadu, chrbát vyrovnať a hlava ide dopredu s očami upretými na zem. Viackrát opakovať, potom vymeniť nohu.

    Cvičenie 3 (“žaba”): Sadneme si na päty a kolená roztiahneme, trochu sa predkloníme a oprieme sa o narovnané ruky. Postupne sa predkláňame viac a viac, pričom ruky sa naťahujú dopredu, až spočívame čelom na zemi. Stiahneme svalstvo pánve a potom sa uvoľníme.

    Páči sa mi

  5. Helar,

    ďakujem Ti veľmi pekne za odpoveď. Cviky jednoznačne začnem cvičiť a budem sa snažiť nejako zharmonizovať tú moju smutnú čakru :(. Ešte raz ďakujem.

    Páči sa mi

  6. Mila Helar,

    neviem, ci je mozne, ze sa to podarilo tak rychlo, ale moje dievcatko v sakralnej cakre sa dneska usmievalo a tancovalo na luke :)…akurat, ze menstruacne problemy stale pretrvavaju. Nevedela by si mi poradit este nejaky sposob, ako sa tychto problemov zbavit a nejako sa hormonalne zharmonizovat? Doktorka mi povedala, ze mam prist na nejaku hormonalnu injekciu, ale mam pocit, ze to nie je odstranenie pricin, ale len nasledku. Dakujem velmi pekne.

    Páči sa mi

  7. Musím sa tu zdôveriť,nedá mi to.Nedávno som si čistila prvé tri čakry (po tom čo som došla od liečiteľky a dozvedela sa,koľko zdravotných problemov mám, som musela začať konať 😦 ) no a pri sakrálnej sa mi stalo niečo zvláštne. Mala som na každu čakru priložený kameň podľa farby, ale na sakrálnu som nemala oranžový kameň tak som tam šupla tygrie oko 😀 a začala som meditovať. Sustredila som sa na každu čakru osobitne, v každej čakre som videla ako sa tam točí energia takej farby aka k tej čakre patrí. V sakrálnej bola v strede čakry taka šedá hmla,tak som si z toho vyvodila, že to bude negatívna energia a vizualizovala som si ako tá hmla stúpa nahor a vyprskne von z čakry ako ohňostroj a vtedy ako keby mi roztrhlo chrbticu na tom mieste,trhlo ma a úplne take uvoľnenie som zrazu pocítila. Strašne krásny pocit,aj keď som sa najprv trošku zľakla, že čo sa stalo 🙂 Dúfam,že to naozaj znamenalo to, že tú čakru opustila negatívna energia 🙂

    Páči sa mi

Povedz svoj názor