Jeseň: zbavme sa nežiadúcich vzorcov správania Kovu

Na stránke Alcantara Acupuncture sa objavil nový článok o tom, ako sa zbaviť nevyhovujúcich vzorcov správania Kovu túto jeseň. Vyberám z neho (možno to nebude doslovné, je to hodne dlhý článok):

Jeseň je obdobie zberu úrody, listy menia farbu, začíname sa obliekať cibuľovito a zakrúcať do štrikovaných šálov. Je to obdobie nielen fyzických zmien, ale si obvykle vyžaduje aj vnútorné premeny. To preto, lebo jeseň je “zber” pre naše energie. Veľká časť čínskej medicíny sa zakladá na spirituálnych aspektoch. Každé liečenie má aj spirituálny vzťah k telu a každý z 12 orgánov čínskej medicíny je spojený s nejakým elementom, obdobím, vôňou, väzivom, chuťou, smerom, farbou, emóciou a zvukom.

Jeseň je podľa knihy Traditional Acupuncture:  The Law of the Five Elements by Dianne M. Connellyovej:

“Konsolidácia a posilnenie, ale aj prejavenie fragmentácie a slabých miest… Človek, ktorý neznáša jeseň, môže mať problém zjednotiť a využiť svoju vlastnú energiu. To sa môže prejaviť ako problémy s črevami, napr. hnačky, ktoré predstavujú neschopnosť zbierať odpadové látky a zbavovať sa ich riadeným spôsobom; s trávením, napr. vracanie po jedení, pretože je rozhasená funkcia zbierania dobrého z dobrej potravy,

Element, ktorý sa s jeseňou spája, je Kov. Orgány spojený s Kovom sú pľúca a hrubé črevo.

Pľúca fyzicky zodpovedajú za dýchanie. V tradičnej čínskej medicíne (TCM) je to orgán, ktorý prijíma čisté čchi z Nebies. Čo to znamená? Znamená to, že pľúca ako prijímateľ energie ovplyvňujú to, ako do seba prijímame to, čo sa deje “vonku”, mimo nás – dýchanie fyzické, emocionálne a mentálne. Ako spracovávame to, čo prijímame? A to sa v TCM zas spája s pokožkou. O stave pľúc hovorí teda aj stav pokožky: či je žiarivá alebo matná, vyrážková, sivá či aká.

Hrubé črevo sa stará o vylučovanie splodín a odpadov. V čínskej medicíne sa láskyplne nazýva “odvádzač kalov”. Inými slovami – je načase vyniesť smeti! Obrazne a energeticky. Všetko, čo pre nás už nefunguje, čo na seba nazbieralo spirituálny prach a pavučiny v našom vnímaní, vzorcoch správania a v tele, vykotíme do smetí, ak chceme mať zdravé hrubé črevo.

A je len v poriadku, ak sa začnú hýbať emócie pri spracovávaní a triedení pľúc a hrubého čreva. Emóciou, ktorá sa totiž s Kovom spája, je smútok, oplakanie. Oplakanie je zdravý, prirodzený proces, ale keď je ním niekto príliš preťažený alebo nie je schopný práve smútiť, môže to poukazovať na nerovnováhu v elemente Kov.

A tu je pár tipov, ako vyvážiť svoj Kov:

  1. Začnime si uvedomovať témy a pásky, ktoré sa prehrávajú v našej duši. Pomáhajú nám? Ak nie – do smetí s nimi! Nahraďme staré rutiny a presvedčenia novými. Rekapitulujme, stalkujmezbavujme sa, čítajme si Ruiza.
  2. Využívajme schopnosť vykašlávať. Podľa Connellyovej sa kašlanie spája s vylučovaním hlienu z dýchacích ciest a vypúšťaním vzduchu z pľúc. Keď je v dýchacom systéme nejaké podráždenie, telo reaguje kašlom. Na obraznej úrovni je kašlanie vypudzovaním/zamietaním niečoho nežiadúceho, toto vypudenie sa spája s Kovom a so zbavovaním sa splodín a nežiadúcich vecí. Takže kašlime na to, čo už nepotrebujeme! 🙂 Len sa postarajme o to, aby sme mali poruke zázvorový čaj s nefiltrovaným medíkom, ktorý nám v prípade potreby ošetrí podráždené hrdielko. (A keby ste ma videli, ako som pri prekladaní tejto odrážky začala kašlať… čaj! čaj! čaj! 😆 Alebo slivovicu.)
  3. Počas jesene jedzme štipľavé, ostré jedlá. (A ja sa už dva dni chystám na chili con carne… mňam! 😛 ) Štipľavý je totiž chuť, ktorá sa spája s Kovom. Štipľavé potraviny pomáhajú rozptýliť hustú, hlienistú energiu v pľúcach a čreve. Milovníci čili, spojte sa! Zahrňte do stravy aj biele koreniny (pretože biela je farba Kovu) ako cibuľa, cesnak, kvaka, zázvor, chren, kapusta a biele korenie. Glejové potraviny obnovujú sliznice v pľúcach a čreve: morské riasy, ľanové semeno a ibišový koreň.
  4. Keďže s Kovom sa spája aj sucho, je dobré pôsobiť proti suchosti počasia a ošetriť vyschnutia v organizme potravinami, ktoré zvlažujú: sójové produkty vrátane tofu, tempeh a sójového mlieka, špenát, jačmeň, hrušky, jablká, morské riasy, čierne a biele hríby, mandle, píniové oriešky, sezamové semienka, varený med, ryžový sirup, mlieko a mliečne produkty, jačmenný slad, vajcia, mušle, bravčové mäso a slede. (Alebo tú slivovicu. 😉 )

11 thoughts on “Jeseň: zbavme sa nežiadúcich vzorcov správania Kovu

  1. Ja si to risknem a miesto slivovice otestujem ucinky Zubrowki, predsa teraz nevylejem. Ale som pripravena na moznost, ze to s nou nepojde, potom sa vratim pripadne ku slivovici 😆 Jedlo – nastastie, stiplaveho mam plnu spajzu, takze mam nadej na uspesne zbavenie sa neziaducich vzorcov spravania … Jedno stiplae jedlo som mala pred tyzdnom. Mozno to odstartovalo moju vnutornu premenu. Napriklad, byvala som vzdy viac menej diplomaticka a v konfliktnych situaciach som mavla rukou a ostala v pohode. Vsimla som si ale, ze posledny tyzden – dva som extra skriepna, protivna, chvilami priam arogantna. Zeby zmena uz nastala? 😆

    Páči sa mi

    • 😛 Ja tomu hovorím “vnútorné feng-šuej”. Čo v svojej zostave nechcem mať, to musí von. Aj štipľavosť, arogancia a zlosť. Inak by to vo mne zostalo, dusilo by sa to tam a jedného dňa by som si to zasa odskákala.

      Dôležité je nebrať sa vážne. Aj keď sa jedujem navonok, nejedovať sa vnútorne. Teraz mám také divné obdobie, že všetko robím “ako keby” – všetko okrem pocitu, že veci sú presne, ako potrebujú byť. 🙂 Je mi dobre, ale navonok nervačím. Diagnóza. 😀

      Páči sa mi

      • je ozaj Hela,dnes sa mi s tebou snivalo.moc si to uz nepamatm,ale zaver bol dramaticky,odtrhla sa s nami daka kabinkova lanovka ci co a to by este nebolo take hrozne,este sa to dako dalo zachranit,ale ja som z nej este aj vypadla a dost dlho som letela k zemi.a fakt som myslela ze to uz je moja zaverecna,ale tesne nad zemou som sa zobudila do ruheho sna.to bol zas taky ten dvojity 🙂

        Páči sa mi

  2. dakujem za clanok,uzas ako mi zapadaju veci do seba 🙂
    vcera som si vytiahla kartu o dychani, dnes zase sa mam usadit vo svojej energii a od minuleho tyzdna sa krmim stiplavym jedlom a v snoch mam furt nejake wc 🙂 🙂 no uz mi zacina zapalovat 🙂 jesenne upratovanie…este aj to som zacala, vsetky skrinky,skrinu ….vyhadzovat nepotrebne….. tak snad vsetko nepotrebne aj odide

    Páči sa mi

  3. Hihi 😀
    A ja, že čo sa mi tak predvčerom podarilo usypať čili do kapustovej polievky 😛 Keď to už mne bolo štipľavé…Hm,hm,hm, mrkva v zime 😀 Môj muž len vypúlil oči a smrkal nos 😆

    Páči sa mi

Povedz svoj názor