Apatit – "duch nad hmotou"

apatit-krystaly.jpgAJ: apatite, NJ: Apatit

Apatit má svoje meno z gréckeho “apatos”, teda “pretvárka”, za ktoré vďačí svojej farebnej a kryštalickej rozmanitosti, vďaka ktorým sa často zamieňal s inými, drahšími kameňmi (napr. olivínom/peridotom a berylom). Španielsky apatit sa kvôli svojej zelenej farbe niekedy nazýva asparágusový kameň (AJ: asparagus stone). Modrozelený apatit sa v Nórsku nazýva moroxit (AJ: moroxite).

Apatit sa pridáva do hnojiva (myslím, že kvôli draslíku alebo fosforu), ale v šperkárstve sa používa menej, pretože je krehký a štiepivý.

Farebne sa apatit objavuje v svetlej a tmavej modrej, modrozelenej, zelenej, žltej, fialovoružovej, hnedočervenej, alebo býva celkom bez farby. Najčastejšia forma je žltá a žltozelená. Apatit máva popukaný vzhľad a býva priesvitný až priehľadný.

Apatit sa dnes rozlišuje ako fluorapatit, chlórapatit a hydroxylapatit. Slovo „apatit“ sa dnes používa najčastejšie na označenie fluorapatitu.

apatit.jpgChemický vzorec: Ca5(PO4)3F (fluorapatit), Ca5(PO4)3Cl (chlórapatit), Ca5(PO4)3OH (hydroxylapatit), Ca5(PO4)3(F,Cl,OH) (obyčajný apatit). Tvrdosť podľa Mohsa je 5, kryštálová štruktúra je hexagonálna, špecifická hustota je 3.1 – 3.2 a index lomu je 1.628-1.65. Náleziská sú v Mexiku (Durango), v Kanade (Ontario), v Nemecku, Indii, Keni, na Madagaskare, v Južnej Afrike, v Španielsku, v Myanmare, Rusku (poloostrov Kola), Nórsku a na Srí Lanke. Modrý apatit sa ťaží v Brazílii, hnedý a zelený v Ontáriu, fialový v USA (New England) a purpurový a číry v Bolívii.

Apatit sa nachádza aj v kostiach a zuboch cicavcov. Slonovina je napríklad asi zo 65% tvorená apatitom, zvyšok je zväčša kolagén.

Mystické vlastnosti: Apatit stimuluje duševnú činnosť, hlavne myslenie a kreativitu. Pomáha nám sústrediť sa, fokusovať pozornosť, rozlišovať podstatné a nepodstatné a robiť jasné závery. Preto nám pomáha učiť sa. Pomáha nám rozpoznať informácie, zasadiť ich do väčšieho rámca a interpretovať ich. Možno ho použiť ako premostenie medzi duchom a hmotou, medzi vnútornou pravdou a konkrétnymi možnosťami.

Zlepšuje našu schopnosť komunikovať. Prináša lásku, harmóniu a pokoj, odstraňuje rezervovanosť. Je vhodné mať so sebou apatit, keď bol vzťah narušený nejakým nedorozumením.

Pomáha otvoriť Tretie oko a podporuje rozvoj psychických schopností – jasnozrivosti, jasnočujnosti, jasnocitnosti a druhej pozornosti. Pomáha s styku s vyššími formami energie i vedomia (vrátane nášho Vyššieho ja), umožňuje nám prístup k minulým životom a zlepšuje schopnosť telepatie. Prehlbuje meditačný stav. Vhodný pre šamanské aktivity.

apatit-v-jaspise.jpgPomáha integrovať, koordinovať a vyvažovať emocionálne, intelektuálne, fyzické a éterické telo. Odstraňuje hyperaktivitu i lemravosť a očisťuje čakry od energetických blokád. Pomáha zvýšiť prúd kundalíní v čakrách a vyvažuje jinovú a jangovú energiu v tele. (Na obrázku apatit v jaspise.)

Pôsobí protidepresívne a pomáha stabilizovať stav, keď sme sa z depresie práve dostali. Skoncuje s apatiou, poháňa k „úteku vpred“ a mobilizuje všetky sily na to, aby sme sa konečne pohli z miesta. Rozjasňuje náladu. Posilňuje nás mentálne i fyzicky.

Nosenie apatitu alebo jeho umiestnenie v osobnom priestore navodí harmóniu na všetkých úrovniach a prináša vnútorný mier a vyrovnanosť. Skľudňuje emocionálne výkyvy počas ťažkých životných období ako rozvody a smrť.

Čo sa týka čakier, tak sa v závislosti od zdroja prisudzuje kdečomu: primárne sa vraj viaže s hrdelnou čakrou (ale to hlavne modrý apatit), so solárnym plexom (žltý a purpurový apatit), s Tretím okom (žltý apatit a tmavomodrý apatit), s korunnou čakrou (tam asi číry apatit a fialový apatit) a v sakrálnej čakre vraj stimuluje tvorivý náboj.

Jeho znamením sú Blíženci, niekdy sa pripisuje aj Strelcovi a planéte Jupiter, inokedy Panne a planéte Merkúr. Jeho element je Zem. V numerológii vibruje s číslom 9, číslom spirituality a konca. Je vhodný pre intelektuálne pracujúcich ľudí, najmä pre učiteľov, informatikov a komunikátorov, ako aj pre ľudí v humanitárnej službe, napríklad pre lekárov, psychológov a kňazov.

Liečiace vlastnosti: Apatit sa ako liečiaci kameň ešte stále vyvíja a nenadobudol svoju konečnú silu.

Apatit je minerál, z ktorého sú zuby a kosti stavovcov. Zlepšuje absorpciu vápnika. Je vhodný pre liečenie problémov s ústami (v tom aj zuby), hrdlom, štítnou žľazou a vysokým krvným tlakom. Červený a žltý posilňuje svalstvo, všetky druhy zlepšujú štruktúru kostí a sú dobré pri zlomeninách. Modrý apatit zmierňuje koktanie. Apatit celkove podporuje zdravé stravovacie návyky.

Pomáha pri problémoch s nechtami, alergiách, artritíde a poruchách nervového systému. Pomáha potlačiť vírusové ochorenia. Dodáva organizmu celkovú silu a odolnosť a zlepšuje absorpciu vitamínov.

Znižuje stres a predchádza syndrómu vyhorenia. Zlepšuje celkovú motoriku.

Apatit sa nosieva vtedy, keď chceme potlačiť pocit hladu. Ten istý účinok dosahujeme aj pomocou elixíru. Používa sa ako podpora pri chudnutí.

V použití s inými kameňmi pomáha kombinovať ich energie a zacieliť ich na liečenie jednotlivých orgánov a žliaz.

Našla som aj zmienku o tom, že podporuje sluch (fyzické počutie).

Použitie:

  • Pre priťahovanie bezpodmienečnej lásky, ale aj pre jej vyžarovanie, sa kombinuje s ruženínom.
  • V kombinácii s horským krištáľom (=číry quartz) prináša múdrosť a pochopenie toho, čo treba v našom živote zmeniť, aby sme sa dostali o krok ďalej.
  • Kombinácia s akvamarínom dodá odvahu na to, aby sme tieto zmeny zrealizovali.
  • Kombinácia s čiernym ónyxom nás ochraňuje pred negatívnymi alebo nežičlivými vplyvmi iných ľudí.

Špeciálne upozornenia:

  • Keď apatit použijeme pri práci s inými kameňmi, urýchli dosiahnutie výsledku. Zjednocuje rôznorodé energie ostatných kameňov a rovnako pomáha, keď v jednom záťahu chceme riešiť problémy na viacerých rovinách existencie (fyzickej, emocionálnej, intelektuálnej či spirituálnej).
  • Najčastejšie sa mýli s fluoritom a akvamarínom.
  • Na nosenie ako šperk býva príliš krehký – má tvrdosť skla.
  • Pri čistení apatitu pozor – niektoré čistiace prostriedky ho môžu vážne poškodiť. Obvykle sa čistí vlažnou vodou a detským mydlom a mäkkou handričkou alebo kefkou, aby sa nepoškrabal jeho povrch alebo aby sa nestratil jeho lesk. Nikdy nepoužívajme horúcu vodu, nevystavujme ho pôsobeniu pary a ultrazvuku.

7 thoughts on “Apatit – "duch nad hmotou"

  1. dobry vecer,
    mam doma apatit, ktory som si asi dvakrat zobrala so sebou: prvy raz na krst svojej knihy, druhy raz na prednasku, ktorej som sa dost bala. aj jedno aj druhe preslo s trapasmi, krst dokonca nevysiel, pretoze sme s moderatorkou v strese zabudli na krstiacu “latku”. obidve udalosti sice pokracovali velmi milymi spolocenskymi stretnutiami, ale dostala som pocit, ze mi kamen nosi smolu a zavrela som ho do suflika. aj predtym som zacala mat dojem, ze akosi pobledol — neviem, ci som si predtym len nevsimla jeho bledost v urcitych uhloch pohladu, alebo mohol vyblednut naozaj.
    dnes som ho zo suflika vytiala, a zrazu mam z neho dpbry dojem. neviem, ci tym, ze ho mam v ruke splu s labradoritom.
    vite mi vysvetlit, co sa mohlo stat? je mozne, ze niektore kamene su dobre na doma aale nie na nosenie von? podobne ale menej “zdokladovane”, cisto pocitove skusenosti som mala aj s inymi kamenmi. inak som vseobecne tazky odlud a domased, tak neviem, ci to moze suvisiet s tym, ze na svoju “vonkajsiu”, tak trochu inu ako “domacu” identitu potrebujem nieco ine?

    Páči sa mi

  2. Janka, kamen za to asi nemože. Podla mna sa to proste len stalo. Alebo že by bol nasiaknutý nejakými negatívnymi vibráciami ktoré treba z neho vyčistiť???
    Mne sa v “styku s verejnosťou” vynikajúco osvedčil Larimar na hrdle. Dodáva mi akúsi bezprostrednú intuitívnu spontánnosť- ani nerozmýšľam čo hovorím, ale hovorí mi to samo. Mala som dlhšiu dobu na hrdle larimar aj ked som moderovala večierok, na ktorom som uviedla nesprávnych učinkujucich- medzi učinkujucimi nastal chaos a stres, ale vzápatí mi z úst sama od seba vyletela veta, ktorá velmi obratne všetko napravila a diváci si vraj mysleli, že tak to malo byť :)) . Ale s larimarom sa mmi na skúšky napr. nedá učiť, lebo mám príliš uvolnenú- priam bezmyšlienkovitú myseľ a som nesústredená a “mimo” . Ťažko sa mi s ním vybavujú už nazhromaždené a vopred pripravené fakty. je to také dislektické :)) . Ale na druhej strane zaručuje velmi vynaliezavú spontánnosť a velmi uvolnený a prirodzený dojem na druhých.

    Páči sa mi

  3. Dievcata, ono je to asi tak strasne individualne, ze kazdy kamen na kazdeho posobi trosku inak. v tej svojej prapodstate ma tie ucinky psychicke aj fyzicke, na co je predurceny, ale kedze sme kazdy ina povaha, tak aj ten kamienok u kazdeho inak funguje. ja mam napriklad s larimarom sny, ktore su dobrodruzne a uplne fantasticke, ak si ich ovsem dokazem zapamatat a nepozriem sa hned po prebudeni do okna. a vrchol ochrany je pre mna labradorit s ametystom a s aquamarinom som vyrovnanejsia…… a mohla by som pokracovat do nemoty. ja myslim, ze kazdy si musi najst svoj kluc na lustenie tajomstva kamenov.

    Páči sa mi

  4. “kazdy si musi najst svoj kluc na lustenie tajomstva kamenov” -kamienka, nádherne povedané….
    Mimochodom, tiež mám s larimarom (ak s ním spím) fascinujúce sny…

    Páči sa mi

Povedz svoj názor