Asato ma: mantra na prehliadnutie chaosu a ilúzie

Už v článku Ďalšie mantry na spievanie som uvádzala mantru Asato ma. Medzičasom s ňou mám niekoľko výborných skúseností a preto sa k nej vraciam.

Asato ma má nasledovný text: “Vyveď nás z nereálneho do reálneho, z temna do svetla, zo smrti do nesmrteľnosti”. Spieva sa:

Asato má
sat gámaja
tama so má
džjo tirá gámaja
mrit jor má
amritam gámaja
.

Vysvetlenia zahŕňajú: asat-sat ako nepravda a pravda, ako nerealita a realita, ako neexistencia a existencia (podľa Advaita ak niečo nie je to isté v minulosti, súčasnosti a budúcnosti súčasne, nie je to “pravda” a ak to neexistuje v minulosti, súčasnosti a budúcnosti súčasne, neexistuje to v svojej definitívnej podobe); druhá časť sa týka temnoty nevedomosti a svetla uvedomenia, poznania, zmúdrenia; tretiu časť o prechode zo smrti do nesmrteľnosti netreba brať doslovne ako nekonečný život tohto ľudského tela, ale ako uvedomenie si, že sme sa nikdy nenarodili, nikdy sme nežili a nikdy nezomrieme, pretože nie sme svoje telo, myseľ, pocity alebo intelekt, ale len súčasť jedného veľkého vedomia, ktorá sa dočasne vníma ako separovaná jednotka. Pekné vysvetlenie je v tomto anglickom článku.

MP3 na stiahnutie nájdete v pôvodnom článku, tu je len pesničková verzia:

Skúsenosti s Asato ma:

Na základe významu textu som použila mantru niekoľkokrát na to, aby som sa zorientovala v neprehľadnej situácii, aby som dostala nový uhol pohľadu. Proste “z tmy do svetla”.

Vždy, keď narazím na situáciu, kde sú protichodné informácie alebo protirečivé reakcie, začnem ju spievať. (Naposledy dnes.)

A viete, čo je na nej také úžasné? Výsledok je takmer okamžitý! Do 30 minút ma napadne niečo, čo som si predtým neuvedomila, čo dôkladne posunie moje vnímanie situácie, ukáže mi, kde robím logický lapsus v rozmýšľaní alebo kde fakty interpretujem jediným spôsobom z množstva možností.

No a aby toho nebolo málo: zatiaľ zabrala zakaždým, keď som ju použila.

Ak vás teda zaskočí situácia, ktorú neviete odhadnúť alebo s ktorou si neviete poradiť, začnite spievať Asato ma…

Doplnok z 4.5.2009:

Život je jedna obrovská náhoda… Včera som zverejnila článok a večer som brala z police knihu o mantrách, padla mi na zem a otvorila sa… na Asato ma mantre! Takže teraz už viem aj to, čo si o Asato ma myslí Thomas Ashley-Farrand 😛 :

Uňho je horná verzia Asato ma trochu rozšírená (citovaná z Brhadaránjaka Upanišadov a sanskritová verzia “zobnutá” z Wikipédie):

असतोमा सद्गमय। तमसोमा ज्योतिर् गमया।
मृत्योर्मामृतं गमय॥

Om Asatoma Sad Gámaja
Tamasoma Džiothir Gámaja
Mritjorma Amritam Gámaja
Om Šanti, šanti, šanti.

To spodné Om šanti, šanti, šanti znamená “Om mier, mier, mier”.

Ashley-Farrand o nej hovorí, že sa spieva na záver rôznych védskych náboženských ceremónií a on ju vníma aj ako motlitbu za celé ľudstvo. To by som chápala, keď tam pridáva to “šanti”, pretože už poznáme Šánti mantru.

Podľa iných zdrojov ju možno použiť na vzostup. (Zvláštne, ako všetko “zmúdrenie” možno použiť na vzostup 😛 !)

21 thoughts on “Asato ma: mantra na prehliadnutie chaosu a ilúzie

  1. “Asato ma” je velice silná a nádherná mantra – je prosbou o vedením shůry. Intenzivnější období mantrování jsem měla před několika lety a teď už na mantrách tolik nepracuji. Tato mantra ale se mnou zůstala a doprovází mě dál. Opakuji si i jeji anglickou verzi – zní krásně a pro mně má sílu, protože moje vědomá mysl ji rozumí a přijímá ji za svou 🙂

    Lead me from the Unreal to the Real.
    Lead me from the Darkness to the Light.
    Lead me from Death to Immortality.

    Páči sa mi

  2. Malá perlička: v Matrixu 3, kdy ve finále Neo bojuje s agentem Smithem v srdci matrixu – jako soundtrack je pouzity choral “Asato ma Sat gamaya…” 🙂

    Páči sa mi

  3. Ja ju spievam,teda odriekavam,lebo počúvať nemôžem.Necítim žiadnu zmenu,ale pokračujem. Včera som ju odriekla okolo 300x.Tiež ju treba spievať 108x 40 dní? Ináč odriekam už 21. deň Om Vadkevijai ča Vidmahe…A mantru Om gan Gurubhjo Námaha,tobím 5deň. A ďalšiu 11 dňovú mám zasebou,ale akosi sa nič nedeje…Ale momentálne si ich opakujem stále,a verím,že mi to pomôže.Ďakujem Helar za pekné a poučné články.

    Páči sa mi

  4. Táni,

    zobrala si nejako hupkom… Bolo by lepšie najprv urobiť jednu mantru, aby si systém zvykol na nový prvok.

    Ja teraz bežím už tiež “zoširoka”. Pri rannej džape robím Purušu Suktam, Navagraha Pidu, jednu vzťahovú mantru a Šanti mantru, celý deň robím inú mantru a pomedzi to dve-tri príležitostné, keď treba (napr. Asato ma alebo najčastejši Om Namó Bhagavaté, ktorá ma “drapla” a nechce pustiť), a večer mám znova pevný program: Purušu, hlasový toning čakier a Šanti. Potom ešte niekedy pridávam dlhú Narasimhovu mantru a kým som hore, končím znova 108x hlavnou mantrou.

    Tá pravidelnosť je dôležitá a rovnako dôležité je, aby len jedna mantra bola tá “hlavná”, teda taká, ktorá sa odrieka cez deň čo najväčší počet krát. (Človek nesmie bojovať na viacerých frontoch súčasne, lebo na všetkých prehrá…)

    Čo sa týka hlavnej mantry – je vzťahová a po asi 32 dňoch sa začali prejavovať prvé príznaky, že zaberá! Ale pravdilo je: keď mantru robíme, nestačí sa spoľahnúť, že mantra urobí všetko za nás. Možno nám len donesie príležitosti, ktoré treba využiť a prostredníctvom nich sa neskôr naplní náš cieľ. Takže hľadaj všetko, čo vyzerá ako pootvorené vrátka!

    Páči sa mi

    • To bolo múdre…. 😀
      Helar a spol, po prečítaní tohto príspevku ma niekam od vibrovalo, obklopil zvláštny pokoj, neviem si to vysvetliť,nebola ani budúcnosť ani minulosť, všetky moje hriechy, skutky, sa stratili cítil som len že som, všetko sa len dialo, nebolo bude ani bolo … bolo to ako by mi niekto povedal že všetko moje snaženie sa stalo márnosťou, ale necítil som depku, len taký pokoj ako more bez vĺn , myslíte že to bol “chaos” ? alebo som začal šamanské cestovanie, a možno by som sa teraz mohol naučiť levitovať, cítim sa akosi ľahko ako bublina, len aby niekto nemal špendlík hi hi hi 😀 ešte teraz cítim ten mier, má niekto skúsenosť?

      Páči sa mi

      • Čikitet,

        niečo v napísanom v tebe spustilo zmenený stav vedomia. Ale to ty predsa vieš.

        Ak to bolo pre teba dôležité, vynorí sa to znova ako iná “udička”. Zdá sa, že ideš na ďalší stupeň vzostupu, na odosobnenie sa a splynutie s celkom…

        Páči sa mi

  5. Ďakujem. Keď ja by som ich odriekala všetky.Teraz sa potrebujem rýchlo naučiť nemčinu a robila som podnikateľský kurz,tak preto tá mantra na zmúdrenie.Je pravda aj to,že som na kurze nerozumela ničomu,čo sme sa učili.Čo sa týka ekonomiky,tak to je na hony vzdialené odo mňa,ale jedného rána,keď som išla na kurz,tak som odriekala tú mantru a zrazu sa stalo niečo,čomu nerozumiem,ale začala som všetkému rozumieť a dokonca som to všetkým vysvetľovala.Ale nemčina mi veľmi nejde.Tak práve preto odriekam tú mantru Om vadkevijai…A dostala sa mi do rúk kniha o čakrách,tak po dvojtýždňovej prestávke som sa opäť pustila do meditácií.Je tam jedna úžasná a dám ju aj tu.Neskúšala som ju,pretože je potrebné sa natočiť.Ale podľa knihy má vraj veľmi silný účinok.A tiež som zistila,že čakry,teda lievik sa netočí iba v smere hod.ručičiek.Je to iné u žien a iné u mužov.

    Páči sa mi

  6. hm..lenže ja som sa doteraz v tom len tak “kúpal” vieš ako vrabec 😀 v miske od kompótu a keď som sa vrátil tak som bol znova sebou, taký z hriešnými myšlienkami ” veď to mužské EGO “len také zneužívanie ale teraz to ostalo so mnou akosi vo vnútri ako keby to vo mne upratalo a pripravovalo ma na niečo čo ešte nepoznám 🙂

    Páči sa mi

  7. Helar,chcem sa niečo opýtať. Asatoma spievam ,teda odriekavam 8 deň. Ale pred troma dňami ma chytili také depky,že včera som si musela dať tabletku. Môže byť,že sa objavujú staré bloky? Spievam ďalej,hoci väčšinou keď skončím odriekať sa mi chce plakať. Možno začalo liečenie, a ja prežívam “bolesti” spred roka,teda vieš,keď som mala isté problémy,…ale je to iba môj výklad veci…

    Páči sa mi

  8. Táni,

    ak to má na teba tento dopad, radšej preruš alebo doplň nejakou povzbudivou mantrou (Gayatri, Om Nama Šivaja, YHVH, alebo mantrou integrujúcou rôzne pohľady Om Gam Ganapatajéj Namhá). Niekedy môže byť, že na “zmenu zorného uhla” nie sme pripravení.

    Alebo skús celkom miesto Asato Ma spievať Om Namo Bhagavaté Vasudevája – je “odbojnejšia” a má čiastočne podobný účinok.

    Páči sa mi

  9. Tak chcem odkomentovať ako to pokračuje so spievanim. To,že som sa cítila ako cítila,nebolo to mantrou. Umierala mi babka,ktorá už rok ležala. Mala 95 a presne dva týždne pred jej smrťou sa mi začali tie pocity, o ktorých som tu písala… pocity skoro infarktové.Neviem prečo to tak prežívam. Môžem až tak cítiť smrť?Ale presne to isté sa dialo aj pred smrťou môjho otca. Nepredstaviteľné úzkostné stavy a tušila som smrť. Až vlastnte teraz som si to dala do súvislosti.Už v pondelok večer som vedela,že babka do rána zomrie .Celú noc sa mi snívalo o jej smrti. Už sa aspoň netrápi,bolo to zlé a možno to bolo odo mňa sebecké,ale už som prosila o jej odchod,kvôli nej. A chcem sa ešte opýtať. V priebehu dvoch mesiacov sa mi sníva sen. Podstata je rovnaká,som zatvorená v nejakej miestnosti a nie sama,máme zomrieť…a niekto tam púšťa plyn. Môže, to byť spomienka z minulého života a prežila som to a teraz sa mi vrátila spomienka na vlastnú smrť? Neviem. Ale v poslednej dobe mám blbé sny a tiež v súvislosti s bývalou prácou,teraz zisťujem,že tam bol nejaký podraz a vychádza to teraz najavo. Verím,že už bude dobre…v mantrách pokračujem.

    Páči sa mi

  10. Monika,
    Je tu vela clanokov s odkazmi na matry na YouTube. Mozilla Firefox ma rozsirenie DownloadHelper.. cez ktore sa da stahovat video z YouTube. Stiahnute video staci prekonvertovat do MP3, napr. cez program na tejto stranke
    http://www.stahuj.centrum.cz/internet_a_site/download_manazery/free-youtube-to-mp3-converter/?g%5Bhledano%5D=free%20youtube%20to%20mp3&g%5Boz%5D=2.1
    Je s tym sice viac roboty, ale vysledok stoji za to 😉

    Páči sa mi

  11. Ak sa mozem spytat – mantra by sa mala najprv spievat 40 dni a kazdy den 2x 108 astale ked to ide. Ale co napriklad taka asato ma? Ked mam dajaky problem, nestaci spievat 1-2 dni, problem sa mi vdaka nej vyriesi a tak….ale napriklad gayatri alebo šanti ktore to potrebuju viac lebo su take vseobecnejsie tak tie ano 40 dni, ale napriklad take na vyriesenie problemu nestaci kratku dobu? Dakujem

    Páči sa mi

    • tak ako nemôžeš používať silu Karuna Reiki bez Reiki nadstavby, rovnako nemôžeš používať mantry bez nadstavby zvanej ZASVäTENIE ktoré trvá 40 dní. Veď i vo védach sa hovorí:

      ,, ani príliš zreteľne, ani príliš presne, ani prirýchlo, ani pomaly, ani farebne ani sucho, spievajú sa mantry ,,

      Páči sa mi

Povedz svoj názor