Stereotypné reakcie – reakcie na základe skúsenosti z minulosti

Vraj sa Buddhovi raz stalo aj toto:

Buddha sedel pod stromom a prihováral sa k svojim žiakom. Z ničoho nič, k nemu pristúpil muž a pľuvol mu do tváre. Buddha jeho sliny zotrel a opýtal sa:

” A čo bude ďalej? Čo chceš povedať ďalej?” – samozrejme, že to muža veľmi zmiatlo, keďže NEPREDPOKLADAL, že ak niekomu pľuvne do tváre, zareaguje takto. ( no popravde, chápem ho, musel ostať tvrdý ako československá norma za socializmu, keďže pľuvanec zvyčajne KAŽDÝ považuje za prejav urážky) Dívali sa na seba navzájom a každý z nich aj pľuvajúci muž a aj Buddha čakali čo bude teda ďalej? 🙂 Do toho sa vložili samozrejme jeho žiaci.

 “toto je príliš! 👿 TOTO nemôžeme dovoliť! Ponechaj si svoje učenie, a MY tomu mužovi ukážeme, že ŤA takto nesmie urážať!” – no Budha sa ohradil.

” to VY ma URÁŽATE! On je tu predsa nový. Musel o mne počuť kadečo zvláštneho, že som bezverec, revolucionár, nebezpečný človek, ktorý zvádza ľudí na zlé chodníčky. A tak si na mňa aj na základe takýchto “počutých” slov vytvoril názor. On predsa nepľul na MŇA! Ale na ten názor! Keď sa tak v skutočnosti nad tým zamyslíte, on predsa nepľul na mňa. Ale na svoju myseľ. Pretože to čo počul a aký názor si na MŇA vytvoril, bolo len v jeho mysli. A JA PREDSA NIE SOM SÚČASŤOU JEHO MYSLE!”

V poslednom období som sa zamýšľala práve nad týmto príbehom akosi viac. Je v ňom neskutočne veľa “právd” a zaručených reakcií náš, homo sapiens. Tak v prvom rade ten flustajúci ujo. ( asi bol v minulom živote ťavou 😆 lebo mu to šlo evidentne veľmi dobre. Už som taký flustanec raz v ZOO schytala, tak viem aká kvalita za tým stojí 😀 ) Jednoducho si ten ujo urobil NÁZOR na základe svojich minulých skúseností. Asi už bol opľutý takto on, a asi aj právom, tak sa zachoval presne podľa toho čo už RAZ predsa ZAŽIL! 😀 A tak vlastne na základe minulosti, nejakých skúseností, vlastne preniesol svoje zážitky do prítomnosti, ktoré ale vôbec nie sú predsa rovnaké! Iný ľudia, iné prostredie, iná situácia. Všetko je iné a predsa konal na základe toho čo už prežil. Áno, je to logické. Teda, z časti, ak sa na to nepozeráme z tohoto uhla pohľadu. Toto je ozaj dôležité, nehodnotiť situácie dnes podľa toho čo bolo včera a predsa to robíme. 😦

Potom sú tu Budhovi žiaci. Typická reakcia. Viac ako typická. Jednoducho vyhodnotili, že Budha sa nevie o seba postarať sám a tak boli ochotný, za chudáčika aj svoje kosti zložiť, pretože ON sa predsa nevie sám hájiť. Ani brániť. Vlastne nevie nič. ( ešte že telo je od Otca nastavené tak, že nato aby mohlo dýchať, piť, jesť a chodiť na záchod je už akosi samo vycvičené 😕 , že? 😀 ) Takže ak sa zamyslím nad tým. Koľký z nás to robíme? Koľkých z nás zaslepí “láska” k blížnemu natoľko, že sú ochotný ísť až tak ďaleko a zasahovať do slobody iného človeka? O nevyžiadanej pomoci som už písala tu. A ja sa sústavne zamýšľam nad tým, prečo to stále robíme dokola. Sme ozaj ako tí chalani v príbehu o nevyžiadanej pomoci, ktorí chceli predsa len pomôcť, prejsť slepej žene cez ulicu. A pritom ich nenapadlo spýtať sa, ktorým smerom ju majú vyprevadiť a tak vlastne pomôcť. ( no byť na mieste tej slepej ženy z môjho predošlého príbehu, dobre tých spratkov pretiahnem po krížoch. 😀 . Jednoducho aby len vedeli do budúcna, že jazyk nie je len sval ktorý pomáha prežúvať sústo, ale zároveň aj pomáha pomocou hlasiviek prerozprávať myšlienky .. a teda, naše túžby, priania, či potreby ) Je naozaj tak ťažké spýtať sa dotyčného, ktorého poznáme, či si to, alebo toto želá? Prečo máme potrebu riešiť za neho, keď ani len raz neprešli ani len pol metra obutý v jeho topánkach? Koľkí toto robíme? No VŚETCI. 😦 V tomto kontexte vnímam Lásku ako čosi, čo rozhodne nie je slobodné. Je to prosto čistá manipulácia, pretože láska zaslepila učeníkou Budhu k tomu, aby šli naprávať prevtelenú ťavu do muža, namiesto toho aby sa len spoľahli na vlastné vytvorené úsudky o Budhovi, keďže s ním vegetili pod stromom deň čo deň. Ten pľuvajúci muž tam s nimi nesedel predsa, tak Budhu nepoznal a tak je logické, že si iba utvoril názor na základe počutého. Stereotypná reakcia ako vyšitá. A pritom stačí len žiť TU A TERAZ. Ale tak zo všetkým čo to prináša. Žiť Tu a Teraz nie je len o náhlom spozorovaní motýlika, ktorého sme predsa včera nevideli, no to ešte ale neznamená, že ten motýlik tu včera nebol. ŽIŤ TU A TERAZ znamená neprenášať svoje minulé zážitky do súčastných situácií. Pretože, nič a to ozaj NIČ na tomto svete nie je ROVNAKÉ. ( ak by ste chceli pochybovať, zoberte si dva obrázky napr. zebry. Porovnajte ich pruhy. A aj keď sú na pohľad zdanlivo rovnaké, predsa je každá z nich totálne samostatnou jednotkou. Tie pruhy nie sú rovnaké.  ) tak je to aj z minulými zážitkami. Nič nie je rovnaké a teda ak toto vieme, nie je dôvod reagovať na základe minulých zážitkov. Ani Tu a Teraz a už tobôž nie v budúcnosti. Áno, je to kurňa ťažké. Naozaj. Nereagovať. Ale? Ak toto vieme, neoplatí sa? Ja myslím, že áno. Naozaj by sme mali nad tým pouvažovať. Výsledok rozhodne stojí za to. 🙂

A ako skončil príbeh z Buddhom a prevtelenou ťavou? 😆

Muž nemohol doma celú noc spať. Rozmýšľal prečo to vlastne spravil a tak sa šiel Budhovi na druhý deň ospravedlniť. Ten však jeho ospravedlnenie neprijal. Prečo? Nebolo to nutné. Naozaj nie. Je to jasné zo slov, ktoré tomu mužovi povedal:

“Odpusť? A čo? Ja predsa nie som ten istý človek, ktorému si uštedril ten pľuvanec. A ani Ty nie si ten istý človek, ktorým si bol včera, keď si mi uštedril ten pľuvanec. Voda v Gange, tečie bez prestávky. Nikdy to predsa nie je tá istá Ganga. A všetci ľudia sú ako tá Ganga. Muž na ktorého si včera pľuvol nie je tým istým mužom. Vyzerá rovnako, chodí či rozpráva rovnako. Ale nie je tým istým mužom. Za posledných 24 hodín sa predsa udialo toľko vecí. Korytom rieky pretieklo toľko vody. Nemôžem Ti odpustiť, pretože tento muž voči tebe necíti žiadnu zášť. Veď ty si tiež nový. Ty tiež nie si ten istý muž! Včera si ma opľul a dnes ma prosíš o odpustenie. Tak na to prosím zabudnime, poď si sadnúť k nám a ideme sa rozprávať o niečom inom. No a nemilujte Budhu. 😆

11 thoughts on “Stereotypné reakcie – reakcie na základe skúsenosti z minulosti

  1. Pravda…. pravdu neodvrátiš, aj keď je niekedy tvrdá…. Tu bola tvrdá ale aj nebola…. Tvrdá pre jedných “mäkká” pre druhého. Je to relatívne… Ako celý tento svet…. Celý tento svet je jedna relatívna guľa (ehm… Vajce) . Je to tak… Ale veľmi tento príbeh odceňujem 🙂 God bless you!

    Páči sa mi

  2. No tu ma napadlo…. nie je to zas na druhej strane popieranie našich vlastných zážitkov? No napríklad, keď žena žije s mužom a muž ju každý deň týra. Ona si vždy ľahne do postele s plačom ale ráno sa zobudí s úsmevom na tvári vo viere, že ten človek sa “zázračne” cez noc zmenil? A takto pri ňom ostane celý život, v slepej viere? No mohla by aj odísť. Prijať svoj zážitok, skúsenosť sedliackym rozumom, že naozaj to asi spolu s ním nepojde. Tu svoje skúsenosti nebude popierať. No kde je tá hranica v dávaní stále nových a nových šancí? Čo keby Budhovi ten človek pľul každý deň do tváre?…….áno, každý deň mu Budha dá novú šancu. No čo keby ten človek robil niečo horšie?……

    😕

    Páči sa mi

    • samuel

      zaujímavý pohľad … a je ozaj zaujímavé ako rozmýšľaš … ale za seba ako ten príbeh vnímam ja …

      budha nedal nikomu novú šancu … jednoducho on iba chcel vedieť čo bude dalej .. on nemal reálne právo na to dávať šance, žiadne a podla toho sa aj zachoval ( teda podla tohoto príbehu 🙂 ) … on iba reagoval na vzniknutú situáciu tu a teraz … vôbec neriešil, či ten muž ho oflustal už niekedy predtým alebo že to možno pri nesprávnom pochopení jeho konania oflusce zas … on iba reagoval tu a teraz … no čo bude dalej? …

      tá prevtelená tava totiž naozaj budhu nemohla uraziiť … ( a to hovorím podla svojich skúseností, naozaj … ked si niekto o mne myslí zle, … je to presne v tom kontexte ako to píšem, myslí … a teda? na základe čoho? … si to a to o mne myslí? a na koho vlastne v skutočnosti pluje ten dotyčný, ak opluje mna? .. čo tým o sebe povie? .. že informácie ktoré o mne má nie sú správne! vytvoril si ich na základe počutého, nie prežitého so mnou, na zákklade svojich skúseností .. ak by totiž dal niekto na svoje srdiečko, nikdy ma neosočí … ale ak dá niekto na svoju myseľ, ktorá rada niečo rieši … nabrýzga na mna tak, žee by hocikomu z toho mohlo byť zle … takže? na koho vlastne plujeme ked plujeme na iného? … plujeme na svoje predstavy o iných … ale neplujeme, skutočne neplujeme na iných … ale len a len na seba …. nie sme nikdy v koži iného a predsa velmi lahko do tejto role posudzovania sklzavame 🙂 )

      ale tak späť k tvojmu príbehu … tá žena predsa nie je každé ráno tá istá žena … ona vidí, len sa robí že nevidí … tu ide o to či má reálnu silu to riešiť … ale zasa, ak by videla, vedela by že nie je sa čoho báť … ale to je už zasa z iného súdka … schopnosť vedomo sa rozhodnúť nemá každý a pritom je to tak lahké …

      ludia tak radi kopia svoje omyly a hovoria tomu osud … o tom je asi to tvoje podobenstvo sam …. áno je to hlupe .. ale? pre koho? … pre tú ubohú ženu, ktorá verí v dobro, že tá ATRAPA muža sa zmení na muža asi nie .. lebo verí v dobro … aj ked možno verí z ineho súdka .. ale verí v dobro … hm,

      Páči sa mi

      • no ja si myslim ze ak ta zena sa naozaj kazde rano zobudi s usmevom a naozaj je zase v stave nepopisaneho papiera,tak je asi aj zbytocne aby odchadzala. zda sa mi to ale nerealne. ine je ked sa do toho usmevu sama dotlaci a viera v zlepsenie nie je naozaj,ale len tak,aby oklamala samu seba.

        Páči sa mi

      • hm, zdá sa ti nereálne, žeby to skutočne nevedela? .. necítila? že sa iba sebaklame? .. len, hm, kedy sa sebaklameš a kedy nie? … ked veríš? ( reakcie okolia sú v tomto smere nepodstatné, skôr škodlivé .. ked raz veríš že si milovanou, kedy sa tej viery zbavíš skutočne? hm, .. ked ti to nahovorí rozum či srdce? … napr. vieš že si bola v minulosti milovanou, teraz sa to tak nejaví … čo ti bráni veriť? .. ked reálne nie je podla teba dôvod na stratu tej viery? hm, … o tom predsa viera je, .. veriť …

        Páči sa mi

      • teraz neviem ci som to spravne pochopila.ale asi ide o tom ze aky je rozdiel medzi tym ci skutocne veri,alebo len klame samu seba.no to je asi jednoduche.ak nemusi pre to nic urobit,tak veri.ak sa musi vsemozne presviedcat a snazit, vtedy sa len tvari ze veri. je v pohode len na zaklade toho ze na tom riadne maka.a to sa mi zda nerealne,ze by bola v pohode sama od seba,bez toho aby sa musela do toho tlacit a z nejakeho dovodu sama so sebou bojovat, v pripade ze zije s clovekom ktory ju tyra.vtedy to nie je o tom ze je v pohode,ale skor, ze zvlada.blbe moze byt,ak o tom ani nevie a mysli si ze ten ranny usmev je rovnaky ako usmev cloveka,ktory pre to aby sa usmeival nemusi nic urobit.takto vnimam ten rozdiel. ale neviem,mozno ze naozaj existuje taka zena,ktora by to prezivala v stasti a s bezstarostnou vierou v kazdy dalsi spolocny den. je mi to hodne vzdialene,preto mi to pripada nerealne.

        Páči sa mi

  3. vďaka za vysvetlenie TU a TERAZ, teraz mi to je zase jasnejšie, keďže máme vstupovať do situácií, ako do nových, preto aj pokus – omyl a nie fungovať podľa programov a prežitého niekedy inokedy…ale jedno ma stále máta..na čo mi potom sú všetky prežitky z minulosti, ak mi nemajú slúžiť ako nejaké ponaučenia alebo vodítko, ako sa správať v prítomnosti ?? chápem, že všetko prežité vytvára vo mne isté vzorce správania a programy, podľa ktorých reagujem na podobné situácie teraz (a zrejme mi je to na škodu), ale nechápem na čo potom vôbec mám mozog a prečo si prežité situácie pamätám, ak podľa nich nemám reagovať v prítomnosti (cez ponaučenie, podobní ľudia, podobné situácie, info ako by sa mohla situácia vyvíjať a pod.)?? To by som mohla byť ako zvieratá (ale len niektoré, dokonca ani psy nemám pocit, že by si nepamätali a podľa toho nereagovali), ktoré nerozmýšľajú nad minulosťou a budúcnosťou a žijú teraz. Na čo potom ten mozog, ktorý všetko prežité zhodnocuje a pamätá si mám? hm asi nad tým veľmi rozmýšľam, ale tak ten mozog tam proste je 😀

    Páči sa mi

    • 🙂

      čo je mozog? orgán ktorý riadi činnosť tela

      čo je myseľ? čo je pre ostatných, pre mňa to je to ono často sklonované ego …. ( bližšie, pomenovanie pre niečo, čo nie je pravdou …. napr. list stromu, … to nie je list, to je pomenovanie pre tvar, formu boha, “Všetko vo všetkom” …. to isté platí pre všetky situácie … on či ona je čistý anjel, 🙂 nie, nie je …. je to len boh prejavený v tej danej podobe, … a tým, že to myseľ pomenovala, dala tomu nálepku, ktorá neexist …. teda ten druhý nie je anjel, ale naša myseľ ho tak vidí, …. teda v tomto prípade by som sa radovala, pretože myseľ pomenuváva stav duše …… vnútorné obrazy, ktoré iba vonku vidí …. 🙂 )

      a načo je nám dobré to čo sme prežili? …. 🙂 pamätať si na všetko, ako na krásne, je predsa fajn, však?
      pamätať sa na všetko “zlé” čo sa nám stalo, je v istom zmysle tiež fajn, ….

      tak v čom je problém? ….. no pokiaľ si len pamätáme, trebárs s úsmevom sa vrátime v spomienkach niekam, je to fajn,
      problém nastáva vtedy, keď naša myseľ stavia na tomto jedinom prežitku ako na tom pravom a za každú cenu chce vrátiť čas späť …..

      ráno na FB môj priateľ zanechal tento status …
      “”priroda sa stale meni, aj ked vyzera rovnako.. to, co tu je, tu nikdy nebolo a to co tu bolo, uz nikdy nebude” ” je to nejaká myšlienka z prírodopisného seriálu ….

      a o to ide …. práve o to ide
      vrtaním sa v minulosti, dovolením vlastnej mysli, aby nás vzala na prechádzku do minulosti či do budúcnosti
      neprežívame, nepreciťujeme to, čo je tu a teraz …..
      a to je len tu a teraz ….. nikdy sa nevráti, …
      príde podobné, ale nie totožné ….

      preto načo sa rýpať, emocionálne vkladať do niečoho čo sa nevráti?
      prečo tak veľmi veriť budúcnosti ktorú trebárs predpovie nejaká kartárka …

      mať sen, ísť za ním, …
      mať predstavu a predsa si nič nepredstavovať, …. ale? zároveň neprestať konať tak ako by sme chceli aby dopadla …..
      to áno, ale nenechať sa v tu a teraz, vtiahnuť do budúcnosti, ktorá je rovnako mrtva ako i minulosť ….
      minulosť je mrtva,
      budúcnosť sa ešte nenarodila ……
      a pokiaľ dovolíme mysli ísť na prechádzku kde kade, prítomná chvíľa nám odpláva dole vodou ….. 🙂

      snáď som doplnila to, o čom som hovorila v článku, veľmi ťažko sa to však pomenuváva, keĎže všetko so všetkým súvisí ……

      príjemný a pokojom naplnený deň želám …..

      Páči sa mi

      • čo sa týka štárania sa v minulosti, či budúcnosti chápem..minulosť neriešim, ale v budúcnosti som bola myslou dlhú dobu…skôr som hovorila o tých skúsenostiach a na základe nich vstupujem aj do prítomných okamihov…neviem, či som totiž článok dobre pochopila, lebo ak sa popálim, tak je to skúsenosť, ktorú si nesiem do prítomnosti, že nedám ruku do ohňa…tak isto je to aj s ľuďmi, niekto napríklad prezradí niečo čo som chcela, aby ďalej nehovoril a ja už mu nabudúce nepoviem, hoci ak by som na neho pozerala ako na človeka nového (nie ten, čo ma včera oplul podľa príbehu), tak mu zase všeličo natáram a on to možno povie ďalej…zrejme to môžem chápať tak, že ak ma niekto urazí/vynadá mi a pod. nenadáva mne, ale predstave o mne v jeho mysli, preto by som nemala do ďalšieho rozhovoru s ním vstupovať s predsudkom a minulou skúsenosťou, že mi zase vynadá alebo ma urazí (koniec koncov si to pritiahnem), ale začať rozhovor, akoby sa nikdy nič neudialo a veci sa možno pohnú k lepšiemu a možno nie a ja ho pošlem kade ľahšie :D… ja to neviem veľmi rozlišovať čo je čo, mozgom myslím možno rozum, možno ego, niečo čo všetky tie spomienky uchováva a čo následne robí programy a vyhodnocuje ako by mohli podobné situácie dopadnúť na základe prežitého. a chápem, že v tedy idem na toho dákeho autopilota a nie som autentická (?správne slovo?)…preto sa zamýšľam nad tým na čo je vôbec celé to uchovávanie dobré a tvorba rôznych programov a vzorov správania, ktoré sa deje nevedome..tu teda dochádzam asi k záveru, že by som veci asi mala brať ako by sa nikdy nestali (je jedno že sa niečo podobné stalo v minulosti) a reagovať ako cítim v tom danom okamžiku, respektíve vedome si vyberať, či zareagujem na základe prežitého alebo inak alebo nezareagujem vôbec..a čo sa týka spomienok, tak ich brať ako výplň života, ale nenechať sa nimi ovládať..rovnako budúcnosť si vlastne tvoriť prítomnosťou, ale nie čo by bolo keby a aké by to mohlo byť a pod. sústrediť sa na prítomnosť, nech už sa v budúcnosti prejaví akokoľvek. len budúcnosť je už len, že si naplánujem, čo zajtra navarím, tak by som nemala ani to veď nejak to už dopadne? 😀

        Páči sa mi

Povedz svoj názor